Viszlát, régi kereső!

Posted on

A régi, klasszikus (utazási/repülőjegy) keresők korszaka véget ér(t). Ebben a cikkben azt nézem meg, hogy milyen irányba halad tovább a világ, milyen megoldásokat késztettek az egyes utazási szolgáltatók.

Sokat változtak az utazási szokásaink az elmúlt időben és ezzel együtt az is, hogy hogyan keresünk az interneten utazást. Talán a legnagyobb változást az okozta, hogy az utak ára jelentősen csökkent (hála a fapadosoknak), így már nem kevesek kiváltsága az utazás és nem igényel olyan nagy előkészítést, hanem mostmár sokkal inkább impulzívabban döntünk. Eszünkbe jut valami, meglátunk valami inspiráló képet, videót és már is rákeresünk.

mostmár sokkal inkább impulzívabban döntünk és élményt keresünk, nem egy konkrét helyet!

Egyre inkább jellemző kezd lenni, hogy nem egy jól körülhatárolható,  konkrét helyszínre szeretnénk utazni, hanem egy élményhez keresünk megolást. Például: nem azt mondjuk, hogy szeretnék elutazni Budapestről Malagára, hogy napozzak Torremolinos tengerpartján, hanem azt fogjuk mondani, hogy utazzunk valahova a spanyol tengerpartra, ahol jó idő van és ki tudunk feküdni napozni!

Ezért már nem annyira konkrét utat keresünk, hanem javaslatot. Sokkal rugalmasabbak lettünk időben és térben. Így a régi klasszikus kereső kora letűnt – nem a honnan-hova mettől-meddig korszakát éljük már, újra kell gondolni az utazási keresőt is!

Úgy látom, hogy az alábbi trendek kezdenek körvonalazódni:

  • élmény alapú keresés
  • rugalmasabb feltételek, ajánlások
    • nem csak egy terület felajánlása, hanem másik hasonló desztinációk bemutatása
  • UX/UI változtatások is, amik jobban vezetik az érdeklődőt a keresésen (és nem mindent egyből, az első lépésnél kérnek be)
    • 1 lehetséges választás helyett multi-select optionok, ahol több mindent ki tudunk választani
    • filterek és tag-ek használata a keresésnél, hogy még jobban lehessen pontosítani a találatokat

Bemutatok néhány példát, amiben szerintem kézzelfogható ez a változás:

 

booking.com Passion

Talán a booking.com-nál volt a legszembetűnőbb a kocepció váltás: ők úgy alakították át a keresőt, hogy először megkérdezték, hogy mit szeretnénk csinálni, majd utána hogy hol (meghagyva a lehetőséget, hogy ne szűkítsük be földrajzi területre, így a legjobb ajánlatot tudta adni a rendszer)

A ‘passion’ inputba belekattintva ajánlásokat tett a kereső – lásd: bal oldal, de elkezdhettük írni, hogy mi érdekel minket és nagy eséllyel kidobta. Rengeteg aktivitás volt felrögzítve a keresőbe.

A rendszer meghaladta a korát, ugyanis ezt 2016 márciusában csinálták1, de mára már levették. kváncsi lennék a levétel indokára (és a mögötte álló számokra)… Aki kíváncsi az oldal eredeti  feléptésére, az a  bit.ly/2QXpJZq címen megtekintheti.

 

WizzTours / WizzAir

Bár ma már a WizzTours nem létezik (pontosabban, az oldala még elérhető: www.wizztours.com), de mint tour operator nem készt új csomagokat, nem fogad új megrendeléseket – mégis érdemes megemlteni, mert Magyarországon elsőként (és egyedülálló módon) végre másként közelítette meg az utazásokat.

A WizzToursnál is jól megjelent, hogy első lépésben a keresőben azt kérdezi, hogy “miért” és csak az után jön a “hova” és legutolsó a “mikor”.  A kiválasztott opciók alapján dobta fel a kereső alá a találati lisát, pontosabban csak a desztinácókat…

A WizzTours megoldásának nagy újtása az élmény alapú kategorizálás / keresés volt. Viszont ez az oldal még rengeteg gyerekbetegséggel küzdött, meglátásom szerint nem vezette megfelelően a látogatókat:

  • nem szervezte lépésekbe a keresést, hogy ezzel is segtse a látogatókat
  • ha kiválasztottunk egy elemet, akkor nem léptetett tovább a következő lépésre
  • nem figyelte az összefüggést az elemek között » ha kiválasztottam, hogy tengerpart, akkor simán bedobta Észak-Európát (úgy tűnt nekem, hogy az egyes keresési szempontok különálló egységként működtek, de lehetőséget adott arra is, hogy mindegyiket használjuk)
  • nem adott ki ajánlatokat, hanem csak desztinációkat (pedig én az egyes lépések kiválasztása után kész lettem volna foglalni)
  • egy desztináció oldalra kattintva pedig olyan potrányos kinézetű oldal fogadott, ahol elment a kedvem a foglalástól 🙁

Bár a WizzToursnál utak ma már nem foglalhatóak, ezzel szinte egyidőben megjelent a WizzAir oldalán a TripPlanner / Utazástervező (wizzair.com/hu-hu/jaratok/utazastervezo), ahol szintén élmények alapján választhatjuk ki, hogy hova akarunk repülni. Szóval adott a kiindulási reptér és már nem azt kérdezi, hogy hova akarunk menni, hanem, hogy mit akarunk csinálni és az alapján ajánl desztinációkat. 
Úgy látom, hogy itt a WizzAir azt csinálta, hogy bekategorizálta az egyes desztinációit és a kiválaszott kategória alapján kilistázza – ami annyira nem tökéletes, mert a téli sportokhoz bedobta nekem Marosvásárhelyet (valljuk be, Marosvásárhely nem a téli (outdoor) sportok  központja, illetve Izlandot is (ahova nem a téli sportokért utaznék).
Illetve az egyes desztinációra kattintva itt is olyan aloldalt kapok, aminél elmegy a kedvem az utazástól :(((

 

Norwegian (Air Shuttle)

A Norwegian keresőjénél (https://www.norwegian.com/en/destinations/) is egy újfajta keresővel találjuk magunkat szembe, ahol szintén az a kérdés, hogy honnan akarunk utazni és mit szeretnénk csinálni (és az alapján ad ajánlatokat). Sőt, a Norwegian ezt vizuálisan is megcsinálta és rátette térképre » https://www.norwegian.com/en/route-map/Budapest-Alldestinations

 

Thomas Cook – where is hot / when

A Thomas Cook-nak (Magyarországon: Neckermann) van egy zseniális megoldása: www.thomascook.com/holidays/weather

Azt csinálja, hogy be lehet írni, hogy hova szeretnénk menni és/vagy mikor és kiadja, hogy mikor vagy hova érdemes utazni. Ebben is az a zseniális, hogy nem konkrétumokat vár tőlünk, hanem teljesen más irányból próbálja megközelíteni a kérdést és először azt kérdezi meg, hogy milyen melegre vágysz és az alapján felajánl desztinációkat és utána már lehet is foglalni utat…

 

Virgin Holidays

Sajnos nem találtam meg a Virgin Holidays “Where is hot?” keresőjét. Ha jól emlékszem, ezzel még valamikor 2012-ben találkoztam, szóval jóval az összes többi példa előtt.. Ki lehetett választani, hogy mikor szeretnénk utazni és megmondta, hogy merre érdemes utazni, merre fog sütni a nap.

 

Airbnb

Bár egy kicsit a repülésen kívüli szolgáltató, mégis utazáshoz tartozik. Az Airbnb meglátásom szerint az egyik leginnovatívabb SaaS webes szolgáltató, aki hétről-hétre újabb szolgáltatásokat tesztel weboldalán… De nála is megfigyelhető a trend, hogy a legelején megkérdezi, hogy mit keresel: otthont vagy élményt (az étterem szerintem nem illik a képbe, mert egy étterem miatt nem utaznak az emberek – az akkor lesz érdekes, amikor az utazás mellett döntött, akkor hova menjen enni…). De az élmény ott van közvetlenül a core-business mellett, vagyis nem biztos, hogy egyből szállást fognak keresni az emberek, hanem lehet, hogy élményt és utána ahhoz közeli szállást fognak keresni.

 

CC-BY-SA v4.0

CreativeCommon licence-szel védve: 

információ: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.hu

 

__
források:
1 https://globalnews.booking.com/bookingcom-opens-a-world-of-personalised-travel-possibilities-with-the-launch-of-passion-search/