Mekkora a súlya az IT-nek a repülésben?

Posted on

2017 május 27-én történt, hogy leállt a British Airways szervere és e miatt törölni kellett a járatokat. De vajon tényleg ekkora az ereje az IT-nek, hogy nélküle a repülők sem szállhatnak fel?

Ez a kérdés több dolog miatt is foglalkoztat: egyrészt, mert IT területen dolgozok, másrészt, mert érdekel a replüés.

 

kiesés számokban:

  • 2 hub reptér » Heathrow és Gatwick, valamint az összes olyan repülőtér, ahonnan/ahová repül a British Airways
  • 75.000 érintett utas
  • kb 700 érintett járat
  • £150.000.000, azaz £150 millió (!) kár » vagyis ~55.000.000.000.-  azaz 55 milliárd (!!!) Ft

 

Mégis, mi történt a British Airways-nél?

Karbantartást végztek a British Airways londoni adatforgalmi központjában, a Heathrow repülőtér mellett, és a munkát végző személy kikapcsolta a szünetmentes áramforrást. Ha ez még nem lett volna elég, a szünetmentes áramforrás visszakapcsolása is szakszerűtlenül történt, és ez fizikai károsodást okozott az informatikai rendszerben.

 

 

Azt is hallani lehet, hogy emberhiány van a British Airways-nél (2016 március óta 600 embert küldtek el költségcsökkentési okok miatt) és olyan alvállalkozókkal pótolták őket, akik szakértelme nem ér fel a korábbi emberekével.

Vagy csak valaki komolyan gondolta, hogy “az utolsó kapcsolja le a villanyt…” :))))

 

rövid, tömör és őszinte összegzés: a mai légiközlekedés IT nélkül leáll. Nélkülözhetettlen.

 

Mit lehet ilyenkor csinálni?

Egyrészt, meg kell nézni, hogy a késés érdekműlást eredményezett-e. Amennyiben igen, úgy a repülőjegy árát vissza lehet követelni. Viszont ha később leutaztuk a szegmenseket (így hívják az egyes távokat a közforgalmi légi közlekedésben), akkor a visszatérítésre nem kerülhet sor.

Másrészt, kártérítést követelhetünk. Az Európai Parlament és a Tanács 261/2004/EK rendelete alapján $600-ra vagyunk jogosultak. Ezen érdemes megtartani minden ezzel kapcsoaltosan felemrült költésgünkről a számlát, amivel igazolni tudjuk kiadásainkat, majd amennyiben a költségeink a £600-at meghaladják, ezeket is érvényesíthethük. Az alábbi infochart-ban foglaltakat kell követni:


forrás:

  • MTI
  • https://www.thetimes.co.uk/edition/news/ba-power-fiasco-blamed-on-staff-blunder-tbfhxwsw2